Lijfrente

Kosten openen bankspaarrekeningen, waarom moet ik betalen?

Rob van Lingen zaterdag 23 februari 2013 - bijgewerkt op: 21 oktober 2017
Sinds 1 januari moeten consumenten betalen voor het openen van een bankspaarrekening, als gevolg van het provisieverbod. Voor veel consumenten is het niet te bevatten dat als ze geld komen brengen, ze ook nog moeten betalen voor het advies en openen van een bankspaarrekening. Een zeer begrijpelijke reactie, maar er is wel een logische verklaring voor.

Waarom betaal ik kosten voor het openen van een bankspaarrekening?
Een bankspaarrekening is in tegenstelling tot een 'gewone spaarrekening' en zogeheten complex product. De AFM heeft de bankspaarrekening voor bijvoorbeeld een lijfrente of ontslagvergoeding bestempeld als complex omdat zo'n bankspaarrekening bepaalde (fiscale) spelregels kent. Consumenten blijken die spelregels niet altijd goed te kennen en/of de gevolgen ervan te overzien, waardoor advies bij dit soort producten gewenst is.

Vroeger werden de kosten van het advies en het openen van de bankspaarrekening betaalt in de vorm van provisie. Die provisie liep op tot 0,3% per jaar gedurende de gehele looptijd. Die provisie ging uiteraard ten kostte van de rente op de bankspaarrekening. Kreeg u een rente van 2,7%? Dan was de eigenlijke rente 3%.
Na het invoeren van het provisieverbod is die constructie niet meer toegestaan. De consument krijgt in dit voorbeeld gewoon 3% rente en de bank of financieel adviseur moet zijn of haar kosten direct in rekening brengen bij de consument.

De praktijk wijst uit dat banken de kosten splitsen in kosten voor het advies en kosten voor het openen van de bankspaarrekening.

Kosten voor het advies
Advies geven bij het openen van een bankspaarrekening is verplicht, tenzij de consument kiest voor execution only. Consumenten die zelf goed geïnformeerd zijn en zelf goed weten bij welke bank zij een bankspaarrekening willen openen, kunnen kiezen voor 'exection only'. Dit betekent dat de financieel dienstverlener slechts de opdracht tot het openen van de bankspaarrekening voor de consument uitvoert. De financieel dienstverlener is dan niet verantwoordelijk voor de keuze en de mogelijke (nadelige) gevolgen die de consument maakt.
De praktijk leert dat heel veel consumenten goed in staat zijn die keuze zelf te maken. Maar let op! Niet iedere bank werkt mee aan execution only. Veel banken stellen het advies verplicht.

Vergelijken op rente, voorwaarden en kosten
Wilt u een bankspaarrekening openen? Vergelijk dan eerst alle bankspaarrekeningen op rente en voorwaarden maar ook op de koste die bank rekent.
MoneyWise.nl kan op basis van execution only bankspaarrekeningen voor u openen bij alle banken waarvan de offerte knop in de vergelijking 'aan' staat (blauw is).

Vergelijk alle bankpaarrekeningen
In dit artikel

Komt uw lijfrente binnenkort vrij?

Vergelijk alle banken en verzekeraars en sluit direct af.

Vergelijk & regel direct

Reageer op, of stel een vraag over, dit bericht

Reactie
Reactie plaatsen
Contact
Contact
X
Vragen, of advies nodig?

Heb je een vraag of wil je graag advies? Neem contact met ons op. Onze medewerkers helpen je graag!

Bel ons
Vandaag open tot 17:00
Lijfrente & Pensioen 085-760 7600
Hypotheken 085-760 7610
Verzekeringen 085-760 7600
Mail ons
Je ontvangt reactie binnen 2 werkdagen
Lijfrente & Pensioen info@moneywise.nl
Verzekeringen info@moneywise.nl
App ons
Op werkdagen van 9:00 tot 17:00 online 06-835 45 662

Stay up to date

Ontvang, net als 10.968 anderen, onze maandelijkse nieuwsbrief.
Uw privacy is gewaardborgd.

logo Moneywise.nl
bel ons met al je vragen 085-760 7600
volg ons Moneywise.nl op Facebook Moneywise.nl op LinkedIn Moneywise.nl op Twitter Moneywise.nl op Youtube