De leveringsakte
Heb je een woning gekocht? Dan moet je naar de notaris om de woning op jouw naam te laten zetten. Dit geschiedt via een
leveringsakte, ook wel transportakte genoemd.
De leveringsakte kan worden opgesteld als de koopovereenkomst is getekend én de ontbindende voorwaarden zijn verlopen.
De leveringsakte moet worden opgesteld door de notaris en wordt overeenkomstig met de koopovereenkomst opgesteld.
Zowel de koper, de verkoper en de notaris tekenen de leveringsakte.
Controle notaris
De notaris controleert voordat de leveringsakte wordt opgesteld de volgende zaken:
- huidig eigendom van de woning
- of er beslagen op de woning rusten
- zijn aan alle wettelijke voorwaarden voldaan
- zijn zowel het perceel als de woning goed beschreven
Als de koper, de verkoper en de notaris hebben getekend, dan schrijft de notaris de leveringsakte in bij het Kadaster en de openbare registers.
Vanaf dat moment ben je officieel de eigenaar van de woning.
Kosten leveringsakte
De
kosten van de notaris verschillen per kantoor.
Je doet er verstandig aan van te voren een offerte op te vragen bij 2 of 3 kantoren, zodat je niet onnodig veel betaalt.
Vind de goedkoopste notaris via onze handige website:
Goedkoopste notaris
Jochem Kessens
Jochem is medeoprichter van Moneywise en weet veel van financiële producten waaronder notaris.
Heb je een vraag?
Bel hem of zijn collega's op 085-760 7600