Hoe kan ik een starterslening aanvragen?
Niet iedere gemeente biedt de starterslening aan. Op de website van Svn kunt u zien of de gemeente waar u een huis wil kopen een starterslening aanbiedt.
De hoogte van de starterslening is overigens per gemeente verschillend. Ook deze informatie vind je op de website van het Svn.
Nationale Hypotheek Garantie (NHG)Om te beginnen komt alleen in aanmerking voor de Starterslening als uw hypotheek wordt verstrekt met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) die weer wordt verstrekt door de Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen
Aanvragen startersleningDe aanvraagprocedure van de Starterslening bestaat uit een aantal stappen.
Stap 1: Meldt u aan bij uw gemeente. Als uw gemeente heeft bepaald dat je in aanmerking komt voor de starterslening, dan krijg je van uw gemeente de Svn-aanvraagset.
Stap 2: Lever de aanvraag en gevraagde documenten in bij Svn. SVn maakt dan een financiële beoordeling. Svn informeert de gemeente en de gemeente wijst de Starterslening voorlopig toe of af.
Stap 3: Je gaat met de toewijzingsbrief naar de hypotheekverstrekker. De hypotheekverstrekker verstrekt de eerste hypotheek. De Starterslening is de tweede hypotheek en aanvulling op de eerste.
Stap 4: Stuur binnen 4 weken de toewijzingsbrief voor de Starterslening, de offerte van de hypotheekverstrekker voor de eerste hypotheek en eventueel het taxatierapport en acceptatiebevestiging van de overlijdensrisicoverzekering naar Svn.
De offerte van Svn volgt.
Stap 5: Als Svn alle gevraagde documenten retour heeft, worden de aktestukken opgemaakt en naar de notaris gestuurd. Je ontvangt hierover bericht van Svn. Een afspraak met de notaris volgt. Uiteindelijk dient de Starterslening tegelijk met de lening van de eerste geldgever te passeren.
Meer informatie en de voorwaarden over de Starterslening vindt u op
svn.nl
Jochem Kessens
Jochem is medeoprichter van Moneywise en weet veel van financiële producten waaronder hypotheek.
Heb je een vraag?
Bel hem of zijn collega's op 085-760 7600